“Gradina Carpatina” – destinatie “holistic retreat” pe harta Europei. Viziune, realitati si perspective. – Mihaela Ungureanu, Spa Expert

Mihaela Ungureanu, Spa Expert

Valorificand obiceiuri si traditii populare stravechi de vindecare holistica, ingrijire si infrumusetare de pe intregul mapamond,  imbogatite de descoperirile stiintifice din biologie, medicina, psihologie si alte stiinte de granita si de revolutia high – tech a ultimelor decenii, conceptul spa &wellness reprezinta, in zilele noastre, o forma de medicina profilactica integrative. Este o “igiena” a starii de bine si a confortului personal, nascuta din preocuparea omului modern pentru cresterea calitatii vietii, pastrarea sanatatii fizice si mentale si prelungirea sperantei de viata.

In plan social, era industrializarii a adus, pe langa avantajele binecunoscute, numeroase consecinte nefaste asupra starii de sanatate a oamenilor: explozia marilor aglomerari urbane, cresterea stresului si a poluarii ambientale, consumul de hrana procesata si supra-intoxicarea cu medicamente, sedentarismul si izolarea de natura in habitate artificiale, indepartarea de patria natala si de familie prin migratia catre noi locuri de munca, inregimentarea in cultura de consum, munca excedentara si fara satisfactii reale,  pierderea identitatii de sine si a sensului spiritual al vietii.

Era digitalizarii si robotizarii aduc umanitatea in fata unor noi provocari, pe care, acum, abia le intuim. Ca forma de autoprotectie fata de invazia inteligentei artificiale in vietile noastre, se manifesta tot mai pronuntat nevoia de experiente “high-touch”, de explorare senzoriala a realitatii si de armonizare a fiintei  in toate dimensiunile sale, “body-mind-spirit” Oamenii se trezesc din hipnoza si cauta adevaruri originare esentiale.

In mod previzbil, filosofia wellbeing-ului depaseste granitele mentalitatii “nice-to-have”, tinzand catre democratizarea unui nou stil de viata, orientat catre utilizarea tehnologiei in avantajul sanatatii omului si a cresterii capacitatilor si performantelor sale. 

Medicina si wellbeing-ul se intalnesc si se sustin reciproc intr-o viziune integrativa, axata pe cunoastere si preventie, redescoperirea mecanismelor naturale de vindecare, echilibrarea intregului organism prin  rezolvarea cauzelor afectiunilor si nu pe “anestezierea” simptomelor si – foarte important – educarea gandurilor si emotiilor care sunt vectori ai propriei realitati pe care, mai nou, fizica cuantica arata ca suntem capabil sa o cream.

Turismul si industria ospitalitatii s-au adaptat rapid la acest nou curent, reprezentativ in special pentru populatia activa din marile orase. Destinatiile retreat & spa dedicate managementului stresului, detoxifierii, revitalizarii, rejuvenarii si infrumusetarii, centrele spa &wellness din cadrul resorturilor all inclusive, bazele de odihna si tratament din statiunile balneo-climaterice, de litoral sau montane, turismul pentru sanatate, revigorare si relaxare, vacante de incentivare pentru angajati si manageri cu programe personalizate de fitness, wellness si beauty, taberele de dezvoltare personala, facilitatile wellness din cadrul hotelurilor de business, sunt intr-o continua cerere si consecutiv, crestere pe piata. Pachetele turistice de vacanta ce incorporeaza – alaturi de serviciile de cazare all inclusive, catering, entertainment, sport si alte activitati optionale –  servicii wellness si terapii spa, raspund unui nivel tot mai ridicat de interes, atat din partea turistilor individuali cat si a birourilor si agentiilor de turism din toata Europa.

Din punctul de vedere al potentialului turismului spa &wellness, Europa are cel putin cateva mii de locatii in aproape toate tarile membre, cu nenumarate facilitati si programe pentru diferite tipuri, durate si scopuri individuale de ingrijire, relaxare si tratament . Mai mult decat procedurile terapeutice clasice, centrele si destinatiile spa europene continua sa valorifice traditiile universale si sa exploreze alternativele noi din acest domeniu,  preluand, ca exemplu,  tratamente si metode indiene si tibetane  (ayurveda, practici spirituale  – yoga, meditatia si respiratia constienta, “sungazing” – privitul soarelui la rasarit sau apus), metode chinezesti (medicina energetica, masaje Chi Nei Tzang, preso si acupunctura, fitoterapia, gimnastica Tai Chi in aer liber, aplicarea de plasturi cu plante medicinale sau ventuze), metode japoneze (terapia info-energetica Reiki, terapii manuale precum Yumeiho si Shiatsu, plimbari in natura cu imbratisarea copacilor etc.) si metode orientale (bai cu uleiuri aromatice, terapii calde in hammam, exfolieri cu manusi luffa si sapun negru cu eucalipt, impachetari cu rhassoul sau henna, tehnici de infrumusetare etc.)  si manifestand, in paralel, tendinte tot mai accentuate de integrare a aquaparcurilor, zonelor de relaxare si socializare, a centrelor fitness functionale si de nutritie dietetica sau a centrelor cosmetice frecventate de omul modern, urban.

Romania este binecuvantata cu o bogatie de resurse naturale si geografice  ce ne claseaza in topul tarilor cu cel mai mare potential turistic pe segmentul wellness & spa. Avand  o clima ce permite turism sezonier pentru toate perioadele, gusturile si preferintele, cu un relief variat intre mare si munte, atractii naturale, paduri virgine si peisaje pline de armonie si culoare, cu o flora spontana livrand nenumarate specii de plante medicinale si fructe de padure ca surse pentru remedii traditionale si ingrediente farmaceutice si cosmetice, cu locuri cu aer ozonat si ionizat negativ, benefic pentru odihna si relaxare, cu un pamant generos in argile, namoluri, saruri minerale terapeutice dar, mai ales, detinand  30% din  izvoarele si lacurile minerale si termale ale Europei si o mostenire de peste peste 60 de statiuni balneo-climaterice, “Gradina Carpatina”, are – in viziunea mea –  toate premisele sa devina o destinatie internationala pentru turismul de sanatate  profilactic si curativ, un veritabil  retreat resort national.

Pasi mici s-au facut, in sensul ca Romania este afiliata, din 2007  la ESPA ( Asociatia Europeana a Statiunilor Balneare) fiind inclusa in circuitul european al turismului  wellness&spa. De asemenea, eforturile diverselor organisme de resort de atragere de turisti prin participrea la targuri si conferinte, portalurile de promovare turistica dedicate segmentului spa&wellness, evenimentele organizate de catre centrele afiliate Global Wellness Institute in ziua mondiala a wellness-ului, ce deja a capatat rezonanta, sunt cateva exemple care atrag atentia asupra destinatiilor romanesti.

Wellbeing-ul se manifesta deja ca un fenomen rezonant in civilizatia si economia globala actuala si, cu siguranta, viitorul il va desemna ca piatra de hotar dintre umanitate si produsul creativitatii acesteia – inteligenta artificiala. De aceea, consider ca ar fi un castig imens in cresterea reputatiei Romaniei si in consolidarea brandului de tara realizarea unei strategii articulate de promovare internationala ca destinatie de “holistic wellness”, sustinuta de servicii la standarde ridicate si de creativitate in valorificarea specificului local.  

Nota de final: privind obiectiv, dupa aproape 15 ani de la aparitia primului centru spa (in acceptiunea moderna) in Romania, pot spune ca stadiul actual al pietei romanesti impune, in continuare, consultanta si educarea, atat a investitorilor, proiectantilor, prestatorilor, cat si a beneficiarului final.

In plina faza de maturizare, este mare nevoie de reglementarea pietei, de clasificarea unitatilor in functie de servicii si facilitati, de standardizarea serviciilor si profesionalizarea fortei de munca si de instruirea personalului pentru dezvoltarea de competente de comunicare intr-un mediu multicultural, ce pretinde atentie la detalii, rafinament in ospitalitate, excelenta in servicii, ambianta calda, produse de buna calitate, echipa de profesionisti, promitand oaspetilor experiente memorabile, cu beneficii multiple pentru sanatate si starea de bine.